استفاده از تکنولوژی در آموزش ابتدایی
الهام سپنج
الهام سپنج، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی است که در سال 1379 پیش دبستانی و از سال 1389 دبستان غیردولتی یاس را تاسیس کرده است،
استفاده از تکنولوژی به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی برای کودکان به شدت در حال گسترش است. با توجه به اینکه تکنولوژی بخشی از زندگی روزمره کودکان شده است، استفاده از آن در فرایند آموزش مقطع دبستان میتواند به دلیل داشتن امکانات بیشتر و روشهای جذابتر، بهبود یافته و باعث ارتقای کیفیت آموزشی شود.
یکی از مزایای استفاده از تکنولوژی در آموزش دبستان، افزایش تمرکز و توجه کودکان است. با استفاده از ابزارهای دیجیتالی جذاب و متنوع، کودکان ترغیب به شرکت فعال در فرایند آموزش میشوند و این باعث بهبود میزان حضور و شرکت کودکان در کلاس درس میشود.
همچنین، استفاده از تکنولوژی در آموزش دبستان باعث ارتقای تجربهی آموزشی کودکان میشود. با استفاده از ابزارهای دیجیتالی جذاب، مطالب درسی به صورت بصری و شنیداری به کودکان ارائه میشود که باعث افزایش روانی و تفکری کودکان میشود و درک و یادگیری مطالب را سهلتر میکند.
هرچند که استفاده از تکنولوژی در آموزش دبستان مزایای زیادی دارد، اما نیاز به مدیریت و کنترل استفاده از آن نیز وجود دارد. استفاده بیش از حد از این ابزارها میتواند باعث کاهش توانایی تمرکز و توجه کودکان شود و به جای افزایش تجربهی آموزشی، باعث افزایش اضطراب و افسردگی کودکان شود.
بنابراین، استفاده از تکنولوژی در آموزش
به طور کلی، استفاده از تکنولوژی در آموزش میتواند بهبود قابل توجهی در روند یادگیری دانشآموزان داشته باشد. اما در همین حین نیز باید مشکلات و چالشهایی که میتواند در پی داشته باشد، در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، برخی دانشآموزان ممکن است به دلیل اشتباهات پرسنل یا مشکلات فنی با عدم قطعیت در استفاده از تکنولوژی در آموزش، ناامید شوند. همچنین، برخی دانشآموزان ممکن است بدون همراهی معلم و استفاده از راهنماییهای محتوایی مربوطه، درک کافی از مباحث را نداشته باشند.
با این حال، استفاده از تکنولوژی در آموزش مزایای قابل توجهی دارد، از جمله:
- افزایش جذابیت درسی: استفاده از تکنولوژی میتواند برای دانشآموزان جذابیت بیشتری در پژوهش و یادگیری ایجاد کند، به خصوص در موضوعاتی که مرتبط با تکنولوژی هستند.
- تسهیل در یادگیری: برخی تکنولوژیها مانند ویدئوهای آموزشی و نرمافزارهای آموزشی میتوانند به دانشآموزان در فهم مفاهیم و مباحث کمک کنند.
- افزایش تعامل: استفاده از تکنولوژی میتواند تعامل بیشتری را بین دانشآموزان و معلم ایجاد کند، به خصوص اگر از روشهای تعاملی مانند بازیهای آموزشی و فعالیتهای گروهی استفاده شود.
- پشتیبانی از یادگیری فردی: برخی تکنولو
همچنین، یکی از مزایای مهم استفاده از تکنولوژی در آموزش دبستان، افزایش تعامل و همکاری بین دانشآموزان است. با استفاده از فضای مجازی، دانشآموزان میتوانند با همدیگر به صورت آنلاین همکاری کنند و با یکدیگر در تعامل باشند. این امر میتواند بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان را نیز به همراه داشته باشد.
با توجه به موارد فوق، استفاده از تکنولوژی در آموزش دبستان یک راهکار موثر و مفید برای بهبود روند آموزش و یادگیری دانشآموزان است. با این حال، برای استفاده بهینه و مؤثر از تکنولوژی در آموزش دبستان، نیاز به برنامهریزی و مدیریت مناسب این فرآیند، آموزش و پرورش دانشآموزان و تأمین منابع و تجهیزات لازم است.
منابع:
- Dewan, H., Chen, J. & Wu, M. (2015). Elementary students’ computer and internet use at home and school: An examination of contextual effects. Computers in Human Behavior, 45, 166-175.
- Fisher, D., Higgins, C. & Loveless, A. (2006). Improving learning with information technology. London: Routledge.
- Mergendoller, J. R., Maxwell, M. & Bellisimo, Y. (2006). The effectiveness of problem-based instruction: A comparative study of instructional methods and student characteristics. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(2), 49-69.
- Warschauer, M. & Matuchniak, T. (2010). New technology and digital worlds: Analyzing evidence of equity in access, use, and outcomes. Review of Research in Education, 34(1), 179-225