الهام سپنج
الهام سپنج، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی است که در سال 1379 پیش دبستانی و از سال 1389 دبستان غیردولتی یاس را تاسیس کرده است،
خواندن یکی از مهمترین مهارتهایی است که کودکان باید در دوران کودکی خود یاد بگیرند. با این حال، بسیاری از کودکان با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. در این مقاله، مشکلات خواندن در کودکان بررسی میشود.
یکی از مشکلاتی که برخی کودکان با آن مواجه هستند، ناتوانی در تشخیص حروف است. برخی کودکان ممکن است نتوانند حروف را به درستی تشخیص دهند و در نتیجه نتوانند کلمات را به درستی بخوانند. این مشکل به دلیل ناتوانی در شناسایی حروف و نوشتن آنها ممکن است رخ دهد.
دیگر مشکلی که برخی کودکان با آن مواجه هستند، ضعف در تفسیر کلمات است. برخی کودکان ممکن است کلمات را به درستی بخوانند، اما نتوانند به درستی معنای آنها را درک کنند. این مشکل به دلیل ضعف در فهم معنای کلمات و جملات ممکن است رخ دهد.
یکی دیگر از مشکلاتی که برخی کودکان با آن مواجه هستند، ناتوانی در تفکیک بین کلمات است. برخی کودکان ممکن است نتوانند بین کلمات جداگانه تفکیک بیندازند و به دلیل این مشکل نتوانند جملات را به درستی بخوانند.
با توجه به اینکه خواندن یک مهارت پایه است که در تمامی زمینههای زندگی مورد نیاز است، باید به مشکلات خواندن کودکان جدی پرداخته شود. برای رفع این مشکلات، میتوان از روشهایی مانند تمرین و تمرکز برای افزایش دقت و تفکر در مورد معانی کلمات استفاده کرد.
همچنین، برای کمک به کودکان با مشکلات خواندن، میتوان از روشهایی مانند شنیدن داستانها، ارائه تمرینهای شنیداری و تقویت دایرهی واژگان استفاده کرد. همچنین، در صورتی که کودک با مشکلات خواندن شدیدی مواجه باشد، ممکن است نیاز به مشاوره با متخصصین آموزشی و پزشکی داشته باشد.
در مطالعات علمی، بررسی شده است که مشکلات خواندن در کودکان ممکن است با مشکلات دیگری مانند اختلالات توجه، اختلالات یادگیری و اختلالات رفتاری همراه باشد. به همین دلیل، برای تشخیص دقیقتر مشکلات خواندن، باید این مشکلات را با سایر اختلالات جدا کرد و با روشهای مختلفی برای هر یک از مشکلات، بهبود حالت کودک را رقم زد.
با توجه به اینکه خواندن یکی از مهمترین مهارتهایی است که در زندگی کودکان تأثیرگذار است، باید به این مهارت با توجه به نیاز و ویژگیهای هر کودک پرداخته شود. همچنین، توجه به مشکلات خواندن در دوران کودکی، میتواند به والدین کمک کند تا در رفع مشکلات کودکان خود، در موفقیت آنها نقش بیشتری داشته باشند.
منابع:
- Gough, P.B., & Tunmer, W.E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, 7(1), 6-10.
- Shaywitz, S.E., & Shaywitz, B.A. (2005). Dyslexia (specific reading disability). Biological Psychiatry, 57(11), 1301-1309.
- Torgesen, J.K. (2005). Recent discoveries from research on remedial interventions for children with dyslexia. In M.J. Snowling & C. Hulme (Eds.), The Science of Reading: A Handbook (pp.521-537). Oxford: Blackwell Publishing